Saturday, July 5, 2008

siapa aku ini

tatkala malam menjelma
aku mula berjalan
angin malam bersepoi mendinginkan tubuh yang panas kesaratan dosa
gelita malam mengaburkan mata yang sakit membendung bayangan maksiat
hening malam menenangkan telinga yang seharian menakung perkataan-perkataan sia-sia
udara segar disedut mulut mungil yang akhirnya senyap setelah berpenat berbicara lagha
semuanya tentang malam
semuanya tentang malam
mendamaikan jiwa yang tidak ditinggalkan resah sepanjang hari

sementara menunggu fajar menerbit
bersahabatkan makhluk bertasbih
bertemankan pekat malam penuh keghaiban
benak jentera terus berdialog

"siapakah aku ini?"
"untuk apa semua ini?"
"mengapa berubah?"
"demi siapa perubahan ini?"
"tidak rindukah?"
"mahu meneruskan jalan fana... dengan inikah?"
"hendak berdiri di depanNya... kelihatan beginikah?"

refleksi diri pantas terpampang
sukar nak digambarkan rasa
mengapa
mengapa
mengapa
menguasai pemikiran
makin jauhkah aku? makin terukkah aku?
terus mencari dan terus mencari
menunggu dan terus menunggu
mampukah aku
layakkah aku
siapakah aku

malam terus berlalu
fajar semakin meninggi
jawapan masih tak kutemui
mencari diri dan terus mencari
oh Tuhan, siapakah aku sebenarnya
ingin aku tahu jawapannya
namun takut tetap menyelubungi
andai jawapan kan mengecewa
siapa aku ini

akhirnya mata tertutup rapat
tinggalkan dunia penuh dusta
biarkan aku terus bermimpi
diulit dibayangi dan diselimuti mimpi
menjadi insan diingini



0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home