Friday, June 20, 2008

Keterangan perbuatan yang engkau tak sabar atasnya

Malam ni (baru tadi) aku mengalami tekanan perasaan yang teramat sangat. Aku baru je gado ngan seseorang yang sangat aku sayang. Maybe dia tak sedar yang aku ni sayang dia dan aku pon tak mampu nak cakap kat. Tapi kalaulah dia tahu... ada ah beberapa pekataan dia yang buat aku tesentak jiwa gak ah.. and sebagai insan yang jiwanya memang cepatlah sangat tesentuh, aku jadi.. tesentuh ah.. sedih ah kiranya. Kecewa. Resah. Risau. Dalam aku dok melayan perasaan, akue teringat yang Tuhan pernah berpesan;

“Dan bertawakallah kepada Allah. Dan cukuplah Allah sebagai pemelihara...”
(Al-Ahzab, 33 : 3)

Entah camaner, mukjizat Tuhan untuk RasulNya ada kat almari sebelah yang boleh senang aje aku nak capai. Dengan deraian air mata @_@ aku berdoa..
‘Ya Allah, andai ini caranya untuk Kau tunjukkan pada aku ketentuanmu, maka berilah aku petanda. Sedangkan aku pernah berdoa pada Kau untuk membantu aku menentukan keputusan dan seandainya hari ini adalah harinya dan ini adalah masanya untuk Kau memberiku jawapannya, maka Kau berilah petanda. Sungguh, aku bertawakal kepadaMu..’

Dengan hati yang gentar, aku tak benti doa dalam hati. ‘bagilah aku petanda agar hati aku yang tengah gulana ni jadi tenang... walaupun hanya untuk seketika’. Air mata ni tak henti2 agi mencurahnya. Bismillah (alamak.. aku tak ingat aku ade sebut ke tak tadi..)

“Dan (ingatlah) ketika Musa berkata kepada pembantunya,
“Aku tidak akan berhenti (berjalan) sebelum sampai ke pertemuan dua laut;
Atau aku akan berjalan (terus sampai) bertahun-tahun”

Hati aku tetarek2 nak baca terus. Aku teruskan pembacaan. Sambil aku baca, dup-dap-dup-dap hati aku. Apa petunjuk yang Tuhan nak sampaikan pada aku si hina ini. Makin banyak aku baca, hati aku maken tesentuh. Hati aku maken senang. Hati aku maken hilang rawannya.
Mungkinkah ini yang ingin disampaikanNya? Ayat terakhir yang aku baca buat aku betul2 teharu;

"Dan adapun dinding rumah itu adalah milik dua anak yatim.........
.... sebagai rahmat dari TuhanMu. Apa yang kuperbuat bukan menurut kemahuanku sendiri. Itulah keterangan perbuatan2 yang engkau tidak sabar ke atasnya”

Ya Allah, memang aku tak dapat nak pastikan sama ada ini yang Tuhan nak sampaikan. Sama ada ini ketentuan Tuhan. Aku tak pasti sama ada ini jawapan Tuhan. Tapi sekuarang2nya Allah makbulkan doa aku yang salah satunya; tak dinafi hati aku jadi tenang. Memang itu fitrah manusia. Kita perlukan dan inginkan jawapan bagi setiap persoalan. Tak kesahlah apa jawapan tu betul atau tak. Asalkan kita dapat kepastian (yg kekadang jua sebenarnya palsu), hati kita jadi tenang. Kawan2, itu ah kepentingannya kebergantungan pada Kuasa yang lebih Agung.

Untuk sahabat aku yang satu tu, bacalah ayat 60 sampai 82 surah al-kahf. Aku harap kau paham apa yang aku kini paham. Kita tak pasti apa yang akan belaku kat kita. Tapi Tuhan ada rencanaNya sendiri. Pernah aku ungkapkan amaran Tuhan;

“Tak bererti apa yang kamu suka adalah sesuatu yang baik untuk kamu,
Boleh jadi apa yang tak kamu sukai adalah sesuatu yang baik untuk kamu,
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui..”

Kadang2 kita nampak ia nya baik tapi kita tak dapat nak pastikan. Andainya Tuhan takdirkan kita tak bersama... mungkin atas sebab aku yang lemah ini akan turut tarek kau jadi terus lemah jugak. Atau boleh jadi atas sebab2 laen yang tak dapat kita nak bayangkan pon. Herm.... paham tak? Dan kemungkinan yang bukan sekarang masanya untuk kita together tapi bila kita dah maken matang sket, tetap ada kan? Mungkin kalau kita terus besahabat skang, kita yang tah pape ni akan terus tenggelam dan pepisahan ni akan buat kita bukak mater kasar dan mater hati so bila kite jumpa balek, kita da besar panjang (akal dan perasaan)... huh, tatau ah kau paham ke tak... kesimpulannya, aku rase macam apa yang Tuhan nak ingatkan aku, jangan jadi tak sabar atas ape yang kita sendiri tatau.

Aku jugak amek kesemptn ni nk mintak maaf. Memang aku ni kekdang lupe ngn ape yg aku pnh ckp. Aku kekdg tak kesah perasaan org dan wat kptsn sendiri2 sampai akhernya aku saketkan ati org yg aku plg syg dan syg aku... aku betol2 mtk maaf tp kptsn yg aku wat kali ni insyaAllah bukan dpertmbgkan atas ape yg aku rase je... kau sendiri tahu kan? Aku tak harap kau paham tapi aku harapkan doa dari kau... aku tahu camaner kau marah kat aku pon, kau takkan biar aku lalui hidup aku tanpa doa kau.... sebab tu aku sayang kau...

Terima kaseh~

1 Comments:

Blogger tmah said...

aik takde shoutbox pulak kat sini. terpaksa menulis komen di sini. :D

jumpe pulak blog org tapi takpe, blog akak dah selamat disubscribe di google reader. hehe.

tmah leaders

June 21, 2008 at 8:10 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home