Tuesday, June 17, 2008

not different, just special

for thousands of years... it is a norm that different is defined as unique.. u can ask anybody of what does special means, atleast 95% will answer with the word that has something to do with 'different'.. the real question here is that does being different really makes you special?!!


have u all heard of the famous phrase that

"each and everyone of us is unique. we are all different..."

then if everyone of us is different, that makes everyone special.. then how can we ever claim that we are special than others?

to think of it that way, we can say that we are special when we are united... meaning that with who we befriends with, doing what in what way with lots of variety can determine in what way we are unique. when we as a team able to complete each other to build a great community and create a change with our own thoughts and ways.. now that is special.. many do not understand this however.. they claim to be special as they stands out by appearences.. not by thoughts..

and sadly too... mereka yang sedar yang diorang jadi istimewa dan kuat bila dalam jamaah menjadi terlalu obses dengan kumpulan mereka atau dengan bahasa senang dipaham ; semangat kekitaan yang melampau alias assobiyah... betul2 sedih bila tengok dalam suasana dakwah kita mascapada ini, masalah assobiyah ni begitu menjadi2, berleluasa dan meruncing.

kalau masyarakat luar berlumba2 'aku hebat dari kau', masyarakat kita berlumba2 menjadi 'kitorang hebat dari korang'.... tanpa kita sedari yang kita semua ni sebenarnya satu ummah... satu jamaah... kita punya matlamat adalah sama....

"menegakkan syariah islamiah di muka bumi"

tapi sayang, kita lupa... even jamaah kita sama, program kita sama.. perbezaan tetap juga nak diketarakan.. takkanlah kerana beberdanya lokaliti, hati tak boleh jadi satu?!!

beberapa kali jugak aku alami benda ni.. mula2 aku ingat semua ni hanya perasaan aku je.. ye lah, taktik syaitan memang keji an, dia gunakan kelemahan aku yang memang cepat tersentuh hati ni.. tapi bila banyak aduan yang sampai kat cuping patu masuk ke gegendang telinga aku sampai getar2 jadinya, aku tahu yang aku x bayang2kan jek masalah ni. memang sejak kat skolah lagi, benda ni memang taleh nak elakkan tapi bila kita semua dah maken dewasa, perkara ni tak sepatutnya jadi besar...

dalam satu2 program, memang tak dinafikan ada lokaliti yang manthop tarbiyyahnya... pemikirannya, subhanallah... tak tercapai akalku ini.. ilmunya, masyaAllah... buat aku terasa kerdil... tapi tu tak bererti dia special... aku hanya akan akui yang dia tu special bilamana dia kongsi ilmu dia untuk lengkapkan agi team kita.. sebab ramai agi kat luar tu yang ilmunya tinggi, pekertiny wow!! dan peribadinya tahap tak terkata... apa yang boleh jadikan kawan aku sorang ni paling menonjol bila dia sebenarnya rendah diri dan kongsi ilmu... orang selalu pk;


"i am special when i stands out.. i stands out when i am different.. be diferent"

sedarlah yang sebenarnya bila kita ada kelebihan dan kita maken redah diri... orang sendiri akan cakap kita special....


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home