Tuesday, June 17, 2008

siti khadijah

ramai yang mengenali siti khadijah binti khuawailid sebagai isteri Rasulullah s.a.w tpi tidak ramai yang mengenali kisah hidupnya dan apa sebenarnya jasanya pada nabi dan islam itu sendiri...

tidak dapat dinafikan bahawa khadijah, isteri Rasulullah saw merupakan contoh peribadi yang fenomenal. bukan sahaja memiliki perilaku yang yang mulia, malah khadijah juga mempunyai peribadi yang cerdas dengan ketabahan yang luar biasa.

dia rela mengorbankan seluruh harta dan jiwanya untuk dakwah Rasulullah. dengan kematangan, kebijaksanaan dan integriti dirinya, khadijah menyokong, membangkitkan tekad dan memberi semangat pada dakwah Rasulullah

jika ada wanita yang secara terus menerima salam dari Allah, maka khadijahlah orangnya. peristiwa itu terjadi ketika Jibril mendatangi Rasulullah, Allah menjaga khadijah dari sebarang cela sehingga khadijah diberi gelaran 'wanita suci'.

khadijah pun menjadi wanita teristimewa bagi Rasulullah, selalu disebut-sebut baginda dan diistimewakan sahabat-sahabat khadijah, walau sehingga baginda wafat.

itulah kisah khadjah, cinta sejati Rasululullah....

bagi mereka yang baca buku tentang srikandi ummul mukminin ni memang familiarlah dengan penjelasan di atas... (^^,)

membaca dan menghayati buku tersebut memang betul2 menjentik hati...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home